Μετά την συμμετοχή της Πειραματική Σχολή Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης Θέρμης - Θεσσαλονίκη στο Money show, παρουσία του ...
Επαγγελματικό Περίγραμμα Ειδικότητας “Βοηθός Παιδαγωγών Πρώιμης Παιδικής Ηλικίας”
ΝΕΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ (για καταρτιζόμενους Α εξαμήνου)
ΟΔΗΓΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ (για καταρτιζόμενους Γ εξαμήνου)
Ο κάτοχος διπλώματος ΙΕΚ στην ειδικότητα έχει πιστοποιήσει τις επαγγελματικές γνώσεις και δεξιότητες που τον καθιστούν ικανό να εργαστεί σε κέντρα προσχολικής αγωγής (βρεφονηπιακούς σταθμούς) καθώς και σε εξαρτημένες ή µη εργασίες σε Βρεφονηπιακούς Σταθµούς ή σε κέντρα ειδικής αγωγής που φιλοξενούν βρέφη και νήπια ηλικίας 0-6 χρόνων, ιδιωτικούς ή του δηµοσίου φορέα, σε συνεργασία με τον/την υπεύθυνο/η βρεφονηπιοκόμο ή νηπιαγωγό ή ειδικό παιδαγωγό.
Τομείς απασχόλησης
Ο κάτοχος διπλώματος ΙΕΚ στην ειδικότητα «Βοηθός Παιδαγωγών Πρώιμης Παιδικής Ηλικίας» μπορεί να εργαστεί σε: – Δημόσιους και ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς – Νηπιαγωγεία – Ιδρύματα που έχουν σχέση με τη φροντίδα και διαπαιδαγώγηση παιδιών μέχρι 6 ετών – Παιδικές στέγες που ελέγχονται από το Υπουργείο Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων – Βρεφονηπιακούς σταθμούς Δήμων, Κοινοτήτων, Υπουργείων, Οργανισμών, Εταιριών, κ.λ.π. – Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών – Παιδότοπους – Κατασκηνώσεις – Κέντρα Οικογενειακού Προγραμματισμού
Επαγγελματικά προσόντα
Τα επαγγελματικά προσόντα του/της κατόχου διπλώματος ΙΕΚ στην ειδικότητα «Βοηθός Παιδαγωγών Πρώιμης Παιδικής Ηλικίας» συνίστανται στα ακόλουθα:
Βοηθά στην ολόπλευρη ανάπτυξη (σωματική, νοητική, ψυχοκινητική, συναισθηματική και κοινωνική) του παιδιού της προσχολικής ηλικίας, εφαρμόζοντας κατάλληλες παιδαγωγικές μεθόδους.
Παρέχει φροντίδα στο παιδί από τη βρεφική μέχρι την νηπιακή του ηλικία σε θέματα ατομικής υγιεινής.
Φροντίζει για την αγωγή παιδιών με ιδιαιτερότητες.
Εφαρμόζει μέτρα πρόληψης ατυχημάτων σε οποιοδήποτε χώρο φιλοξενίας του παιδιού.
Παρέχει πρώτες βοήθειες και ενεργεί κατάλληλα σε επείγουσες καταστάσεις.
Απασχολεί δημιουργικά τα βρέφη και τα νήπια και ενθαρρύνει τη συμμετοχή τους στις διάφορες δραστηριότητες.
Παρέχει πληροφορίες στους γονείς για θέματα διαβίωσης που αφορούν το παιδί, κατόπιν συνεννόησης με τον υπεύθυνο/η.
Επαγγελματικά καθήκοντα
Τα επαγγελματικά καθήκοντα του αποφοίτου της ειδικότητας «Βοηθός Παιδαγωγών Πρώιμης Παιδικής Ηλικίας» των ΙΕΚ, συνοψίζονται στα ακόλουθα:
Βοηθάει τον/την Βρεφονηπιοκόμο στην απασχόληση των νηπίων και των βρεφών.
Επιβλέπει την σωματική καθαριότητα των νηπίων και των βρεφών
Αναπληρώνει τον/την Βρεφονηπιοκόμο.
Ανάλυση επαγγέλματος – Κύριες επαγγελματικές δραστηριότητες
1. Υποδοχή των παιδιών (βρεφών και νηπίων)
2. Καθαριότητα των παιδιών.
3. Διατροφή
4. Πρόγραμμα αγωγής.
5. Ανάπαυση των παιδιών
6. Αναχώρηση των παιδιών
Ανάλυση επαγγελματικών καθηκόντων (μιας ημέρας)
1. Υποδοχή των βρεφών και των νηπίων
1.1 Παραλαβή των βρεφών και των νηπίων (από τα σχολικά λεωφορεία ή από τους γονείς)
1.2 Τακτοποίηση ατομικών ειδών.
1.3 Ατομική απασχόληση σε γωνιές δραστηριοτήτων.
1.4 Έλεγχος προσέλευσης βρεφών και νηπίων (παρουσίες-απουσίες)
2. Ατομική καθαριότητα των παιδιών
2.1 Καθαριότητα των βρεφών: άλλαγμα – ευκαιριακά εκπαίδευση στο δοχείο και στην ατομική καθαριότητα
2.2 Καθαριότητα των νηπίων: χρήση τουαλέτας – πλύσιμο χεριών (σαπούνι-πετσέτα) και προσώπου (χρήση οδοντόκρεμας)
3. Διατροφή (πρόγευμα, μεσημβρινό γεύμα, απογευματινό)
3.1 Τάισμα των βρεφών
3.2 Προετοιμασία γευμάτων με συμμετοχή των παιδιών (στρώσιμο τραπεζιού, διανομή, συγκέντρωση σκευών, τακτοποίηση χώρου)
3.3 Ενίσχυση της ανάπτυξης των νηπίων – μέσα από τη διαδικασία των γευμάτων – σε διάφορους τομείς: – αυτοεξυπηρέτηση, κοινωνικοποίηση, επικοινωνία, κ.ά. – γνώση των διαφόρων τροφών (χρήση και θρεπτική αξία) – απόκτηση σωστών τρόπων και συνηθειών.
4. Πρόγραμμα αγωγής
4.1 Θέμα εργασίας σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα των παιδιών.
4.2 Δραστηριότητες πάνω στο θέμα εργασίας, που καλύπτουν όλους τους τομείς αγωγής των νηπίων
4.2.1 Γλωσσική εξέλιξη – ελεύθερες ανακοινώσεις από τα παιδιά – γλωσσικές ασκήσεις – ενίσχυση από παιδαγωγό
4.2.2 Ζωγραφική – υλικά ζωγραφικής (χαρτιά-μπογιές) – ενίσχυση παιδικού ιχνογραφήματος – διάφορες τεχνικές – κατασκευές με άχρηστο υλικό.
4.2.3 Κολάζ – Κατασκευές με διάφορα υλικά – Εμψύχωση παιδικής κατασκευής
4.2.4 Πλαστική – Κατασκευές με διάφορα υλικά – Εμψύχωση παιδικής κατασκευής
4.2.5 Θεατρικό παιχνίδι – δραματοποίηση – από τη διήγηση παίζουμε θέατρο
4.2.6 Λογοτεχνία (παραμύθι, ιστορία, ποίημα) – χρήση βιβλίων – κατασκευή βιβλίων
4.2.7 Χειροτεχνία – υφαντική – κέντημα – κατασκευές από άχρηστο υλικό
4.2.8 Μουσική – Ρυθμική – μύηση στη μουσική – μουσικά όργανα – ρυθμική έκφραση
4.2.9 Μουσεία – Χώροι τέχνης κτλ
4.2.10 Γωνιές – πώς φτιάχνονται – πώς χρησιμοποιούνται
4.2.11 Περιβαλλοντική αγωγή – μύηση στη φυσική ζωή – μελέτη του περιβάλλοντος – προστασία του περιβάλλοντος
4.2.12 Αισθητηριακή αγωγή – αισθητηριακές ασκήσεις – παιχνίδια
4.2.13 Κουκλοθέατρο-Θέατρο Σκιών – είδη κούκλας – σκηνικό – τρόπος παιξίματος
4.2.14 Δεξιότητες – προανάγνωση – προγραφή – προμαθηματικές έννοιες
4.2.15 Παιχνίδι – ελεύθερο ή οργανωμένο παιχνίδι στον εσωτερικό και στον εξωτερικό χώρο
5. Ανάπαυση βρεφών και νηπίων
5.1 Προετοιμασία χώρου και παιδιών
5.2 Οργάνωση κατάλληλου περιβάλλοντος
5.3 Απασχόληση των παιδιών που για οποιονδήποτε λόγο δεν αναπαύονται, με επιτραπέζια παιδαγωγικά παιχνίδια ή στις διάφορες παιδαγωγικές γωνιές.
6. Αναχώρηση
6.1 Τυχόν ανακοινώσεις για τους γονείς
6.2 Τυχόν καθαριότητα παιδιών
6.3 Τυχόν προβλήματα υγείας
Η συνεργασία του ΔΙΕΚ Θέρμης με βρεφονηπιακούς σταθμούς είναι διαρκής, με στόχο την απορρόφηση των καταρτιζομένων , τόσο σε επίπεδο πρακτικής άσκησης, όσο και στο επαγγελματικό πεδίο.
Ειδικότερα, με την ολοκλήρωση της Πρακτικής Άσκησης ή της Μαθητείας ο/η καταρτιζόμενος/η θα καταστεί ικανός/ή να:
Σε επίπεδο γνώσεων να:
Περιγράφει το αντικείμενο της Βρεφονηπιοκομίας και τους τομείς εφαρμογής της.
Διακρίνει τις βασικές αρχές που διέπουν το επάγγελμα του/της Βοηθού Βρεφονηπιοκόμου.
Γνωρίζει το ημερήσιο καθημερινό παιδαγωγικό πρόγραμμα και φροντίδας, ανάλογα με την ηλικία, τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των παιδιών.
Κατανοεί την αξία του καθημερινού παιδαγωγικού προγράμματος και της σταθερής ρουτίνας στην καθημερινότητα των βρεφών και των νηπίων.
Αναγνωρίζει τις περιπτώσεις παιδιών με ιδιαιτερότητες στη συμπεριφορά τους.
Γνωρίζει στην πράξη τη δεοντολογία του επαγγέλματος του/της Βοηθού Βρεφονηπιοκόμου.
Κατανοεί τους παράγοντες που μπορεί να δημιουργούν εμπόδια στην αναπτυξιακή πορεία των παιδιών.
Κατανοεί τις περιπτώσεις των παιδιών που εμφανίζουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και δυσκολίες στη συμπεριφορά τους και να γνωρίζει τον τρόπο διαχείρισης των δυσκολιών τους.
Αναγνωρίζει τη σημασία της ειδικής αγωγής στην υποστήριξη των παιδιών με ιδιαιτερότητες.
Προσδιορίζει τους παράγοντες που μπορούν να συμβάλλουν στην ομαλή ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των βρεφών και των νηπίων.
Σε επίπεδο δεξιοτήτων να:
Εξοικειώνεται και προσαρμόζεται στις συνθήκες του εργασιακού περιβάλλοντος με βρέφη και νήπια.
Εξηγεί τον ρόλο και τα καθήκοντα της ειδικότητας του/της Βοηθού Παιδαγωγών Πρώιμης Παιδικής Ηλικίας.
Αναλαμβάνει τη φροντίδα των βρεφών και των νηπίων.
Οργανώνει το χώρο και το χρόνο των παιδιών προσχολικής ηλικίας και υλοποιεί δραστηριότητες, ανάλογα με την ηλικία, τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντά τους σε θέματα που αφορούν τη φροντίδα και την αγωγή των βρεφών και των νηπίων.
Επιλέγει και χρησιμοποιεί ανάλογα με την ηλικία και το αναπτυξιακό επίπεδο των παιδιών το ψυχοπαιδαγωγικό υλικό.
Παρέχει στα βρέφη και τα νήπια ατομική υγιεινή κατά τις ώρες ρουτίνας.
Φροντίζει για την τάξη και την υγιεινή του χώρου, του εξοπλισμού και των υλικών.
Οργανώνει και υλοποιεί δραστηριότητες με βάση ένα θέμα επιλογής, το οποίο προσεγγίζει πολύπλευρα και διαθεματικά.
Σχεδιάζει ημερήσιο πρόγραμμα, το υλοποιεί και το αξιολογεί.
Αντιμετωπίζει τις δυσκολίες και τα προβλήματα που προκύπτουν κατά την αγωγή και την παιδαγωγική πρακτική.
Διαχειρίζεται θέματα ασφάλειας των παιδιών και προσφέρει πρώτες βοήθειες σε επείγουσες καταστάσεις.
Σε επίπεδο ικανοτήτων να:
Ενεργεί με βάση τις βασικές αρχές της δεοντολογίας του επαγγέλματος.
Ενισχύει τις γνώσεις και δεξιότητες για τη φροντίδα και την αγωγή των βρεφών και των νηπίων.
Συμβάλλει στη διαμόρφωση ενός κατάλληλου και ασφαλούς περιβάλλοντος για την ομαλή ψυχοσυναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των βρεφών και των νηπίων.
Λειτουργεί σύμφωνα με τις παιδαγωγικές αρχές και την κουλτούρα του φορέα που εργάζεται.
Σέβεται τη διαφορετικότητα.
Λειτουργεί με υπευθυνότητα, ευσυνειδησία, συνέπεια, υπομονή και ενσυναίσθηση.
Συνεργάζεται αποτελεσματικά με τη διοίκηση, το προσωπικό του Βρεφονηπιακού Σταθμού και τους γονείς των παιδιών.